Hae Vihreiden nuorten kuntavaalityöryhmään!

Tule suunnittelemaan Vihreiden nuorten kuntavaalikampanjaa! Kuntavaalit käydään keväällä 2021. Vihreiden nuorten vaalitoiminnasta vastaa vaalityöryhmä, jota puheenjohtaa myös kampanjapäällikkönä toimiva Vihreiden nuorten pääsihteeri. Kuntavaalityöryhmä on tiivis asiantuntijatyöryhmä, joka suunnittelee Vihreiden nuorten kuntavaalikampanjan tiiviissä yhteistyössä hallituksen, ehdokkaiden ja jäsenjärjestöjen kanssa. Työryhmä valmistelee kuntavaaleja, suunnittelee liiton kattokampanjaa sekä tuottaa kuntavaaliohjelman Vihreiden nuorten liittokokouksen hyväksyttäväksi.

Pidämme yhdessä huolta, että kaikissa valtakunnallisissa vaaleissa (kuntavaalit, eduskuntavaalit, eurovaalit, edustajistovaalit ja seurakuntavaalit) on ehdolla vihreitä nuoria ja tarjoamme vihreiden nuorten ehdokkaille koulutusta, materiaaleja ja liittokokouksen niin päättäessä myös taloudellista tukea.

Hae vaalityöryhmän jäseneksi täyttämällä oheinen lomake 12.2.2020 mennessä. Haku on auki kaikille Vihreiden nuorten jäsenille. Valinnoista ilmoitetaan kaikille hakijoille sähköpostitse viikolla 8.

Lisätietoja voi kysyä Vihreiden nuorten pääsihteeriltä

Bicca Olin
paasihteeri@vihreatnuoret.fi
0403525232

Hallituspuolueiden nuorisojärjestöt: turpeesta on luovuttava vuosikymmenen loppuun mennessä!

På svenska

Hallituspuolueiden nuorisojärjestöt Demarinuoret, Keskustanuoret, Vihreät nuoret, Vasemmistonuoret ja RKP-nuoret vaativat, että Marinin hallitus tekee päätöksen turpeen energiakäytöstä luopumisesta. Turpeesta on luovuttava pikimmiten, viimeistään vuosikymmenen loppuun mennessä.

“Hallituksen on korkea aika osoittaa, että se on aidosti sitoutunut tekemään Suomesta maailman ensimmäisen hiilineutraalin hyvinvointivaltion vuoteen 2035 mennessä. Hallituksen ilmastopolitiikan tavoitteet ovat hyviä, mutta tavoitteiden lisäksi on korkea aika esitellä konkreettisia keinoja niihin pääsemiseksi”, toteaa Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi.

“Turpeen polton lopettaminen on kustannustehokas keino vähentää Suomen kasvihuonekaasupäästöjä, sillä turve tuottaa vain 6 % Suomen energiasta, mutta aiheuttaa 12 % Suomen kokonaispäästöistä. Turpeen polton päästöt ovat jopa korkeammat kuin kivihiilen. Pitäisi olla itsestään selvää, että turpeesta on luovuttava samassa aikataulussa kuin kivihiilestä”, toteaa Keskustanuorten puheenjohtaja Hanna Markkanen.

“Massiivisten ilmastohaittojen lisäksi turvetuotanto tuhoaa suoluontoa ja pilaa vesistöjämme. Turpeenoton yhteydesssä tehdyt ojitukset ja metsätyöt aiheuttavat kiintoaineen huuhtoutumista vesistöihin, mikä lisää rehevöitymistä. Rehevöitymisen seurauksena sinileväkukinnot yleistyvät ja vesistöjemme lajisto yksipuolistuu”, muistuttavat Vihreiden nuorten puheenjohtajat Brigita Krasniqi ja Amanda Pasanen.

“Turpeen kysyntää pidetään keinotekoisesti ylhäällä verotuin. Energiaverotuksen kokonaisuudistuksessa on tärkeää ohjata turpeen käytön vähentämiseen poistamalla turpeen verotuki. Ei ole millään mittapuulla vastuullista, että tuemme saastuttavaa energiantuotantoa sadoilla miljoonilla euroilla vuosittain”, toteaa Vasemmistonuorten puheenjohtaja Liban Sheikh.

“Ilmastonmuutos on yksi sukupolvemme suurimmista uhista ja tulevaisuuden näköalattomuus aiheuttaa nuorissa ilmastoahdistusta ja toivottomuutta. Päätöksentekijöiden vastuulla on tehdä sellaista politiikkaa, joka turvaa niin nykyisten kuin tulevien sukupolvien elämän edellytykset tällä planeetalla. Nyt tarvitaan konkreettisia tekoja pelkkien puheiden sijaan”, vaatii RKP-nuorten puheenjohtaja Frida Sigfrids.

Hallitus kokoontuu helmikuun alussa ilmastokokoukseen, jossa on tarkoituksena käydä läpi hallitusohjelman kirjauksia ja seurata tavoitteiden etenemistä. Nuorisojärjestöt kannustavat hallituspuolueita selventämään yhteistä tilannekuvaa ja tavoitteita ilmastotoimien suhteen, jotta kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa voidaan alkaa toden teolla toteuttamaan.

Lisätietoja:

Mikkel Näkkäläjärvi, Demarinuorten puheenjohtaja +358400765002,
mikkel.nakkalajarvi@demarinuoret.fi

Hanna Markkanen, Keskustanuorten puheenjohtaja
+358 50 384 6820,
hanna.markkanen@keskustanuoret.fi

Brigita Krasniqi +358 45 131 2554, Amanda Pasanen +358 40 961 1330, Vihreiden nuorten tasa-arvoiset puheenjohtajat
puheenjohtajat@vihreatnuoret.fi

Liban Sheikh, Vasemmistonuorten puheenjohtaja Liban@vasemmistonuoret.fi

Frida Sigfrids, RKP-nuorten puheenjohtaja +358 40 5910874
frida.sigfrids@su.fi

Uusien ilta Porvoossa – Kväll för nya aktiva i Borgå

Tervetuloa Vihreiden nuorten Uusien iltaan Porvoossa!

Olit mukana sitten ekaa kertaa, haistelemassa tunnelmia, tai jo mukana toiminnassamme ollut, niin olet erittäin tullut illanviettoomme! Katsomme 30 minuutin dokkarin Stansted10 hyvien leffaherkkujen kera ja puhumme vaikuttamisesta niin kaduilla kuin poliittisten neuvottelujen kautta.
Ilta alkaa kello 18:00 paikassa Lundintalo (Aleksanterinkatu 11).

Paikalla ovat myös
– Vihreiden nuorten puheenjohtaja Amanda Pasanen ja pääsihteeri Bicca Olin,
– Porvoon kaupunginvaltuutetut Tuuli Hirvilammi ja Pete Lattu.

Nähdään Uusien illassa!

Välkommen till Gröna ungas kväll för nya aktiva i Borgå!

Du är varmt välkommen med och bekanta dig med Gröna ungas verksamhet vare sig du är ny eller redan varit med i verksamheten tidigare. Vi kommer att se på dokumentärfilmen Stansted10, äta goda biosnacks och diskutera påverkan genom aktivism och politisk verksamhet.
Kvällen startar kl. 18.00 i Lundagården (Alexandersgatan 11, 06100 Borgå).

På plats är även
– Gröna ungas ordförande Amanda Pasanen och förbundssekreterare Bicca Olin,
– Tuuli Hirvilammi och Pete Lattu, ledamots i Borgå kommunalfullmäktige.

Vi ses!