Liittokokous 2020

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto ry:n 28. liittokokous järjestetään pe-su 20.-22.11.2020! Liittokokous pidetään poikkeuksellisesti sekä fyysisesti Oulussa että etänä.

Kokouksessa käsitellään vuoden 2019 toimintakertomus, tilinpäätös ja tilintarkastuskertomus sekä vastuuvapauden myöntäminen tili- ja vastuuvelvollisille, hyväksytään toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2021, kuntavaaliohjelma ja strategia 2021-24, valitaan tilintarkastaja ja varatilintarkastaja sekä valitaan puheenjohtaja ja liittohallitus vuodelle 2021. Tämän lisäksi käsitellään määräaikaan mennessä tulleita aloitteita ja muutoksia ohjelmiin.

Osallistumislinkki ja -väline sekä fyysisen kokouspaikan sijainti ilmoitetaan osallistujille. Tämän lisäksi kokousta voi seurata julkisen striimin kautta.

Tällä sivulla löydät jatkuvasti päivittyvää tietoa liittokokouksesta.

Tärkeät linkit:

Infoa paikkajaosta
Infoa vaaleista
Infoa kommentointikierroksesta
Facebooktapahtuma
Ilmoittaudu PJ-vaaleihin
Ilmoittaudu hallitusvaaleihin
Ilmoittaudu liittokokousedustajaksi
Maksa osallistumismaksu
Lähetä liittokokousaloite
Tee muutos ohjelmiin

Kysyttävää?

Ole yhteydessä osoitteeseen liittari@vihreatnuoret.fi tai puhelimitse Bicca Oliniin (040 352 5232) tai Jesse Kareiseen (045 139 3999).

Vaalit

Liittokokouksessa 2020 valitsemme yhden (1) täysipäiväisen liiton puheenjohtajan kahdeksi vuodeksi (2021-22) sekä kymmenen (10) hallituksen jäsentä vuodeksi 2021.

Lue lisää vaaleista tästä

Liittokokousaloitteet

Vihreiden nuorten sääntöjen mukaan “Yhdistysjäsenillä, suorilla henkilöjäsenillä ja yhdistysjäsenten henkilöjäsenillä on oikeus tehdä aloitteita käsiteltäviksi liittokokouksessa. Liittokokous päättää, mihin toimenpiteisiin aloitteiden johdosta se velvoittaa liittohallituksen. ”

Liittokokousta 2020 varten aloitteet tulee toimittaa Vihreille nuorille 29.10. mennessä tällä lomakkeella.

Muutokset ohjelmiin

Vihreiden nuorten ohjelmat ja linjapaperit on syysliittokokouksen 2012 päätöksellä avattu jäsenten ja jäsenjärjestöjen muutosesityksille. Muutosesityksiä Vihreiden nuorten ohjelmiin ja linjapapereihin voi tehdä vähintään yksi jäsenjärjestö tai vähintään neljä suoraa henkilöjäsentä tai jonkin Vihreiden nuorten jäsenjärjestön jäsentä. Muutosesitykset ohjelmiin käsittelee liittokokous, linjapapereihin hallitus.

Muutosesitykset Vihreiden nuorten ohjelmiin, jotka toivotaan käsiteltäväksi liittokokouksessa 2020, tulee toimittaa Vihreille nuorille 29.10. mennessä tällä lomakkeella.

Ohjelmat ja linjapaperit löytyvät tästä.

Asiakirjojen kommentointikierros

Vuoden 2020 liittokokouksessa käsitellään ohjelma kuntavaaleihin 2021, strategia vuosille 2021-2024 sekä talousarvio, toimintasuunnitelma ja jatkuvan toiminnan kuvaus vuodelle 2021.

Ennen asiakirjojen käsittelyä liittokokouksessa kaikilla Vihreiden nuorten jäsenjärjestöillä, työryhmillä ja jäsenillä on mahdollisuus kommentoida asiakirjojen luonnoksia. Tämän jälkeen hallitus käsittelee asiakirjat uudestaan ja antaa liittokokoukselle esitykset hyväksyttävistä asiakirjoista.

Tämän lisäksi Vihreiden nuorten asepalvelusmallin luonnos on valmistunut, ja jäsenjärjestöillä, työryhmillä ja jäsenillä on mahdollisuus kommentoida sitä ennen hallituksen käsittelyä.

Kaikki kommentointikierroksen asiakirjat löytyvät tästä. Sivu on suojattu salasanalla, joka on toimitettu jäsenille. Asiakirjoja ei saa levittää järjestön ulkopuolelle ennen liittokokousta. Mikäli et löydä salasanaa, ole yhteydessä osoitteeseen liittari@vihreatnuoret.fi

Liittokokousedustajien nimeäminen ja ilmoittautuminen

Jäsenjärjestöt nimeävät edustajansa omien sääntöjensä määräämällä tavalla. Jokaisen jäsenjärjestö paikkamäärä löytyy osoitteessa vihreatnuoret.fi/liittokokous/paikkajako ja tästä kirjeestä. Yhdistyksen sääntöjen mukaisten nimenkirjoittajien allekirjoittama valtakirja toimitetaan sähköpostilla osoitteeseen liittari@vihreatnuoret.fi viimeistään 3.11. Valtakirjapohja löytyy tästä. Kopioi tiedosto itsellesi. Täytä valtakirja vaihtamalla pinkissä ja boldatulla merkatut tiedot paikkansapitäviin tietoihin, lisää niin monta riviä kun tarvitsette. Tulosta ja allekirjoita tai lisää digitaliset allekirjoitukset jäsenjärjestön sääntöjen mukaisesti. Skannaa tai tallenna PDF-muodossa, ja lähetä. Mikäli tarvitset apua valtakirjan täyttämiseen, ole yhteydessä osoitteeseen liittari@vihreatnuoret.fi.

Henkilöjäsenet nimeävät edustajansa kokouksessaan, jonka ajankohta ilmoitetaan myöhemmin henkilöjäsenille sähköpostitse. Henkilöjäsenet saavat kutsun kokoukseen ja ohjeet liittokokousedustajaksi hakemiseen.

Nimettyjen kokousedustajien ja varaedustajien on ilmoittauduttava kokoukseen viimeistään perjantaina 29.10.2020. Toivomme että ainoastaan varsinaiset edustajat osallistuvat paikan päällä poikkeustilanteen vuoksi. Paikan päällä osallistuvat maksavat osallistumismaksunsa viimeistään 5.11., jonka jälkeen ilmoittautuminen on sitova. Osallistumismaksuja perutaan ainoastaan jos osallistuja ei pääse paikalle koronaoireiden takia, tai muusta syystä lääkärintodistusta vastaan. Ilmoittaudu tästä.

Liittokokouksen osallistumismaksu

Poikkeuksellisesti pyydämme kaikkia paikan päällä osallistuvia maksamaan osallistumismaksun, jonka suuruus on 30 €. Osallistumismaksujen avulla voimme varmistaa, että matkat, majoitus ja ruokailu ovat mahdollisimman turvallisia ja tartuntariskit voidaan minimoida erityisjärjestelyihin. Osallistumismaksuun sisältyy koko viikonlopun vegaaniset ruokailut, majoitukset ja yhteiskuljetukset.

Mikäli osallistumismaksu muodostaa sinulle esteen paikan päälle osallistumiselle, vapautamme sinut tarvittaessa osallistumismaksusta. Tässä tapauksessa toivomme, että lähettäisit meille viestin osoitteeseen liittari@vihreatnuoret.fi. Etäosallistuminen on maksutonta.

Maksa osallistumismaksusi Vihreiden nuorten verkkokaupassa viimeistään 5.11.

Saapuminen liittokokoukseen ja matkakorvaukset

Poikkeustilanteen ja vallitsevan pandemian takia Vihreät nuoret järjestää yhteisbussikuljetukset eri puolelta Suomea. Tavoitteena on luoda kevyt liittokokouskupla, josta pidetään viikonlopun aikana kiinni kaikkien osallistujien turvallisuuden vuoksi.

Ilmoittautumislomakkeessa pyydämme sinua ilmoittamaan paikkakunnan, jolta haluat nousta yhteiskuljetukseen. Mikäli suunnitelmasi muuttuvat, ilmoitathan siitä heti osoitteeseen liittari@vihreatnuoret.fi. Ilmoittautumisen jälkeen (marraskuun alussa) kerromme osallistujille, mistä ja milloin lähin yhteiskuljetus lähtee. Valmistaudu kuitenkin matkustamaan perjantaina, erityisesti mikäli asut kaukana Oulusta tai suurista kaupungeista. Älä varaa itsellesi mitään juna- tai bussilippuja.

Tämän takia emme lähtökohtaisesti korvaa muilla matkustusvälineillä tehtyjä matkoja, emmekä suosittele muiden matkustusvälineiden käyttöä. Poikkeuksia muodostavat seuraavat tilanteet:

• asut lähellä Oulua ja pääset lyhyellä julkisella matkalla paikan päälle
  • yhteiskuljetus ei tule lähelle kotiasi, ja joudut käyttämään julkisia päästääkseen yhteiskuljetukseen
  • et jostain muusta syystä ehdi/pääse yhteiskuljetukseen
  • joudut käyttämään henkilöautoa johonkin osaan matkasta
  • sinulla ilmenee flunssaoireita viikonlopun aikana

Mikäli joku näistä yllä mainituista poikkeuksista pätee sinuun, olethan yhteydessä pikaisesti osoitteeseen liittari@vihreatnuoret.fi. Emme korvaa matkoja, joista ei ole etukäteen sovittu. Pyydämme kaikkia kunnioittamaan ja suojaamaan muita osallistujia valitsemalla matkustustavaksi sellaisen, joka on mahdollisimman turvallinen.

Majoitus liittokokouksessa

Kaikille paikan päällä osallistuville tarjotaan yhteistä hostelli/hotellimajoitusta. Toivomme, että kaikki paikan päällä osallistuvat majoittuvat yhteismajoituksessa, jotta voimme välttää mahdollisia korona-altistumisia liittokokousviikonlopun aikana.

Ruokailu liittokokouksessa

Kokouspaikalla tarjotaan aamupalaa, lounasta ja illallista sekä kokouseväitä viikonlopun aikana. Kaikki ruokailu kuuluu osallistumismaksuun. Toivomme, että kaikki paikan päällä osallistuvat ruokailevat yhteisruokailussa, jotta voimme välttää mahdollisia korona-altistumisia liittokokousviikonlopun aikana.

Liittokokouksen turvallisuus ja Covid-19-varautuminen

Teemme kaikkemme, jotta voisimme järjestää liittokokouksen kaikille turvallisella ja toimivalla tavalla. Tämän takia pyrimme järjestämään kokouksen hybridikokouksena, johon voi osallistua tasa-arvoisesti sekä paikan päällä että etänä. Edellytyksenä live-osallistumiselle on, että kaikki osallistujat ottavat toisensa huomioon ja kunnioittavat linjauksia oireettomuudesta, yhteiskuljetuksista, -majoituksista ja -ruokailuista.

Jos osallistut etänä, saat kokousinfon lokakuussa ja teknisen infon sekä osallistumis- ja äänestämislinkit marraskuussa.

Jos osallistut paikan päällä, saat tämän kirjeen lisäksi infon osallistumisesta myös loka- ja marraskuussa.

Tämän lisäksi otamme huomioon Suomen koronatilanteen, hallituksen ja terveysviranomaisten rajoitukset, päätökset ja ohjeistukset koskien koronavirusta sekä Vihreän liiton ohjeistukset jäsenorganisaatioille. Tähtäämme kokouksen järjestämiseen hybridinä, mutta olemme valmiita siirtämään kokouksen kokonaisuudessa etäkokoukseksi myös lyhyellä varoitusajalla, ja tiedotamme tästä jatkuvasti lisää syksyn mittaan.

Varautumistoimeenpiteet livekokouksessa

• Jos osallistujalla ilmenee flunssaoireita tai on syytä epäillä koronatartuntaa ennen kokousta, pyydämme osallistujaa jäämään välittömästi kotiin ja mahdollistamme etäosallistamisen.
  • Matkustamme kokouspaikalle yhteiskuljetuksella, jossa pidämme huolta turvaväleistä ja jaamme käsidesiä ja kertakäyttömaskeja.
  • Kokouspaikalle mahtuu normaalitilanteessa tuplasti enemmän ihmisiä, kun osallistujia tulee olemaan, ja turvaväleistä pidetään kokouksen aikana kiinni.
  • Kokouspaikalla tulee löytymään käsidesiä ja kertakäyttömaskeja, joiden käytöstä annetaan myös ohjeistus.
  • Kaikki viikonlopun ruokailut järjestetään yhteisesti kokouspaikalla, välttääksemme liikkumista kaupungilla kokousviikonlopun aikana.
  • Yöpymiset järjestetään yhteismajoituksena hostellissa/hotellissa, ja pyydämme kaikkia osallistujia hyödyntämään yhteismajoitusta viikonlopun ajaksi.
  • Iltaohjelmat järjestetään keskenämme ja vältämme liikkumista kaupungilla, ravintoloissa, yökerhoissa ym. julkisissa tiloissa.
  • Mikäli osallistujalle tulee viikonlopun aikana flunssaoireita tai osallistuja altistuu viikonlopun aikana koronavirukselle, pyydämme osallistujaa välittömästi kokoustamaan etänä eri huoneessa ja järjestämme osallistujan kanssa erillisen yöpymis- ja kotikuljetusmahdollisuuden.
  • Pyydämme osallistujia lataamaan Koronavilkku-sovelluksen mobiililaitteisiinsa ja pitämään Bluetooth-toiminnon päällä kokouksen aikana. Tämä auttaa jäljittämään tartuntaketjuja, mikäli osallistujalla todetaan kokouksen jälkeen koronatartunta.