Työryhmät

Vuonna 2019 Vihreissä nuorissa toimii seuraavat työryhmät:

Koulutuspoliittinen työryhmä
puheenjohtaja Laura Kaitila
laura.kaitila@vihreatnuoret.fi

Koulutukseen ja opiskeluun liittyvät kysymykset kaikilla koulutusasteilla (yliiopistot, ammattikorkeakoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, peruskoulu), varhaiskasvatus, vihreä opiskelijatoiminta ja sen tukeminen, opiskelijan toimeentulo, korkeakoulujen opiskelija- ja ylioppilaskuntien edustajistovaalit.

Sosiaalipoliittinen työryhmä
puheenjohtaja Touko Niinimäki
touko.niinimaki@vihreatnuoret.fi

Vuonna 2019 sosiaalipoliittisen työryhmän tehtävänä on muotoilla Vihreille nuorille sosiaalipoliittinen ohjelma. Käsiteltäviä aiheita mm. työ, toimeentulo, sosiaaliturva, julkinen talous, eläkkeet, asuntopolitiikka & terveyspolitiikka.

Kansainvälisten asioiden työryhmä
puheenjohtaja Oona Huttunen
oona.huttunen@vihreatnuoret.fi

Kansainvälinen politiikka, Euroopan Unioni, Pohjoismainen yhteistyö & politiikka, yhteistyö Euroopan Vihreiden nuorten kanssa.

Ympäristötyöryhmä
puheenjohtaja Peppi Seppälä
peppi.seppälä@vihreatnuoret.fi

Ympäristölainsäädäntö, ympäristönsuojelu, luonnon monimuotoisuus, ilmastonmuutos, päästöt, energiapolitiikka.

Feministinen työryhmä
puheenjohtaja Riikka Tähkävuori
riikka.tahkavuori@vihreatnuoret.fi

Vihreiden nuorten feminististen linjojen rakentaminen, yhdenvertaisuus & tasa-arvotyö, antirasismi, saavutettavuus.

Talouspoliittinen työryhmä
puheenjohtaja Olli-Pekka Paasivirta
olli-pekka.paasivirta@vihreatnuoret.fi

Verotus, kestävä talouskasvu, kohtuutalous, julkinen talous, työllisyys, kulutus, tulot.

Kaupunkivisiotyöryhmä
puheenjohtaja Mikko Airikkala
mikko.airikkala@gmail.com

Vuonna 2019 kaupunkivisiotyöryhmän tehtävänä on muotoilla Vihreiden nuorten kaupunkivisio. Aiheita mm. kaupungistuminen, kestävä kaupunkisuunnittelu, liikenne, & rakentaminen.

Mitä työryhmät tekevät?

Työryhmiin on haku kaksi kertaa vuodesta, loppuvuodesta sekä täydennyshaku kesällä. Työryhmien kausi on yksi kalenterivuosi.

Työryhmissä pääsee vaikuttamaan Vihreiden nuorten poliittisiin linjoihin, keskustelemaan mielenkiintoisista teemoista sekä toimimaan käytännössä tärkeiden asioiden puolesta. Työryhmät ovat loistava paikka oppia lisää itseäsi kiinnostavasta aiheesta, politiikan tekemisestä sekä vaikuttamisesta. Lisäksi pääsee tietysti tutustumaan uusiin mahtaviin ihmisiin ja hengaamaan kivassa vihreässä porukassa. Työryhmän jäseniltä ei vaadita aiempaa kokemusta, kiinnostus aiheeseen riittää!

Työryhmien työskentely ja aktiivisuus riippuu pitkälti työryhmästä itsestään, mutta tapaamisia tai kokouksia on noin 4-6 kertaa vuodessa. Työryhmien jäsenille korvataan matkat työryhmän tapaamisiin ja niihin voi osallistua myös etäyhteydellä. Työryhmien puheenjohtajana toimii aihealueesta vastaava Vihreiden nuorten hallituksen jäsen tai muu kokenut aktiivi. Työryhmien jäseniltä toivotaan Vihreiden nuorten jäsenyyttä (paikallisyhdistyksen jäsenyys tai liiton henkilöjäsenyys), mutta mukaan pääsee myös tutustumaan Vihreiden nuorten toimintaan.

Työryhmän järjestävät kukin vähintään yhden kaikille kiinnostuneille avoimen tapahtuman vuoden aikana.